خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/07/09 - 15:26
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : اجتماعی
محمدبیگی:

تقویت شبکه مامایی و بهداشتی برای رشد درست کودکان یک ضرورت است

رئیس فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده با تاکید بر اینکه باید دفتر مامایی وزارتخانه تقویت شود، گفت: برنامه‌ریزی ستادی و وزارتی به صورت ویژه برای تقویت دفتر مامایی انجام شود و کلیه بندهای سیاستی مقام معظم رهبری، قوانین مندرج در حوزه سلامت و جوانی جمعیت، قوانین مربوط به حوزه پیشگیری و بهداشت نیز باید در دستور کار قرار گیرد.

فاطمه محمدبیگی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد کمبود ماما و پزشک متخصص زنان و زایمان در کشور، گفت: این روزها بحث مهم و ابرچالش جمعیتی شاید بزرگترین چالش کشور و ملت ایران است و هر عاملی که بتواند به ارتقاء و حفظ سلامت مادر و کودک در کشور کمک کند برطرف کننده بحث رفع معضل جمعیتی در کشور است.



نماینده مردم قزوین و آبیک در ادامه افزود: ما در سال‌های مختلف پس از انقلاب همواره تقویت نظام سلامت در دستور کار خود جهت عدالت ورزی قرار دادیم و یکی از ورژن‌های عدالت در اجتماع در حوزه عدالت در سلامت است. بحث رسیدگی به سلامت مادران باردار، تجربه خوشایند بارداری و خوشایندسازی لحظه مادر شدن آنان در اولویت قرار دارد و این مسئله محقق نخواهد شد مگر اینکه تیم زنان، زایمان و مامایی همه در کنار هم و با هم به شکل کار گروهی مادر و جنین را به مقصد برسانند.



وی با اشاره به اهمیت تغذیه کودکان از شیر مادر، تاکید کرد: تغذیه کودک از شیر مادر و مراقبت‌های لازم جزو مسائل مهم است و کودکانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند نسبت به سایر کودکان دیگر کمتر دچار بیماری‌های عفونی خواهند شد، همچنین به لحاظ رشد، آی کیو و سطح هوشی از شرایط بهتر و بالاتری برخوردار هستند.



نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: متاسفانه براساس آمارهای جدید فقط حدود ۵۰ درصد از نوزادان و شیرخواران تا شش ماهگی از شیر مادر تغذیه می‌کنند که به نظر می‌رسد، در حوزه کودک نیازمند تقویت شبکه مامایی و بهداشت هستیم. در حال حاضر بیش از ۲۰ هزار کمبود ماما در کشور داریم که اگر بخواهیم در بحث تغذیه و شیر مادر به عنوان یک بحث اساسی، مراقبت بارداری، کاهش مرگ مادران باردار و جنین، کاهش سقط جنین، کاهش مرگ نوزاد و کاهش مرگ مادر را در حین زایمان حفظ کرده و ارتقاء دهیم، نیازمند افزایش حضور ماما در این حوزه هستیم.



چه افرادی به دنبال حذف دفتر مامایی هستند؟



رئیس فراکسیون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده با انتقاد از تعطیلی دفتر مامایی، تصریح کرد: از برخی همکاران گلایه‌ای دارم که تلاش دارند تا دفتر مامایی را در وزارتخانه حذف کنند و این مسئله با سیاست‌های کلی جمعیت، با اصول قانون اساسی و همچنین با قانون جوانی جمعیت مغایر است که در این قانون ما به تقویت شبکه مامایی و ارتقاء آن در کشور و بحث رعایت سطح بندی در ارائه خدمات به مادر و کودک اشاره و خدمات مامایی را در این قانون بیمه کردیم، جای سوال است؛ که چه افرادی به دنبال حذف دفتر مامایی هستند؟ البته اشکالاتی در این دفتر وجود دارد که باید برطرف شود و اگر تیم اجرایی نیاز به تقویت دارد باید تیم مامایی وزارتخانه و بحث ستادی آن تقویت و یا برنامه‌ریزی در این جهت صورت گیرد.



چرا برخی از افراد می‌خواهند دفتر مامایی را حذف کنند



عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: چرا برخی از افراد می‌خواهند دفتر مامایی را حذف کنند! آیا به نام حمایت از همکاران متخصص ما این اتفاق صورت می‌گیرد؟ اطمینان دارم که تعداد بسیاری از همکاران پزشک ما و متخصصان زنان علاقمند به همکاری با جامعه مامایی هستند، به هر حال کار گروهی باید صورت گیرد و بسیاری از پزشکان متخصص زنان فرصت ارائه خدمات و مشاوره‌های بهداشتی و پیشگیرانه‌ای که مادر به آن نیاز دارد را داشته باشند، جای سوال است کارها و وظایف حوزه مامایی را چه کسی انجام می‌دهد و وضعیت دانش آموختگان رشته مامایی چه خواهد شد؟



در درجه اول دفتر مامایی وزارتخانه باید تقویت شود



وی ادامه داد: معدود همکاران ما باید مراقب باشند فشارهایی که بر وزارتخانه وارد می‌شود مطابق با شأن جامعه پزشکی از سیاست‌های کلی کشور و مطابق با رعایت مباحث حرفه‌ای حوزه سلامت نیست.



این نماینده مجلس در مورد اقدامات پیشگیرانه دولت از مهاجرت پزشکان در همه حوزه‌ها به خصوص مامایی، اظهار داشت: در درجه اول دفتر مامایی وزارتخانه باید تقویت شود، برنامه‌ریزی ستادی و وزارتی به صورت ویژه برای آنان انجام شده و کلیه بندهای سیاستی مقام معظم رهبری، قوانین مندرج در حوزه سلامت و جوانی جمعیت، قوانین مربوط به حوزه پیشگیری و بهداشت نیز باید در دستور کار قرار گیرد در نسخه آخر پزشکی خانواده و طرح سلامت خانواده، نقش جامعه مامایی باید به صورت دقیق دیده شود.



بیشتر بخوانید





محمدبیگی در پایان خاطر نشان کرد: ما سالانه در حدود ۹۰۰ تا یک میلیون تولد داریم و باید از یک میلیون مادر مراقبت بارداری صورت گیرد، جای سئوال است که چه افرادی باید این مراقبت بارداری را انجام دهند و این بحث مهمی است و قابل اغماز نیست. بنده از دکتر عین اللهی وزیر بهداشت و درمان درخواست دارم، با توجه به کارهای بسیار مفید و خوبی که شاهد بودیم بحث تقویت مامایی را در دستور کار این وزارتخانه قرار دهند./



پایان پیام

  • کد خبر : 369148
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار